Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

söndag 1 maj 2011

Tjejer och kläder....?

Var och handlade idag och slogs återigen av hur en del tjejer - unga tjejer (16-18 år gamla) - klär sig. Handlar INTE om alla tjejer, men en del.

Den tjejen jag såg hade långt uppsatt hår, t-shirt, åtsittande, shorts - avklippta så korta att hon nog hade fått raka vissa delar för att det inte skulle synas och knähöga svarta stövlar. Självklart make-up:ad till tänderna. Med henne gick hennes mamma och hennes pappa. Mamman såg mer än hunsad ut och gick i tofflor, pappan hade nån hawaii-inspirerad skjorta på sig och hade nog kunnat vara av med både 50 och 70 kilo och ändå varit överviktig - han verkade veta vart skåpet skulle stå!

Jo - jag slås av - vad vill denna tjejen uppnå med sin klädsel? Att klä sig utmanande när man är och handlar MAT?! På City Gross?! Och varför anser hon att det är SÅ hon ska se ut? Vem gav henne den idén? Vad får hon för uppfattning om andra människor?

Självklart ska man få klä sig som man vill utan att riskera bli utnyttjad - JA! Man SKA som tjej få gå runt i minikorta shorts, kjolar som visar mer än nödvändigt, urringningar som gör att kup-storleken inte behöver kollas upp - UTAN att riskera överfall! Vi är autonoma människor - vi bestämmer över oss själva och gör egna val. En viss klädsel betyder inte - våldta mig, överfall mig, knivhugg mig - gör mig illa!

Varför väljer man att klä sig på det viset undrar jag...?
Är man så kortsiktig att man tror man värderas utifrån ens yttre? (Om någon värderar mig endast utifrån mitt yttre - då avtackar jag mig gärna den vänskapen!) Och om man tror man värderas utifrån ens yttre - värderar man då ANDRA människor utifrån DERAS yttre? (-Dom kan jag också vara utan!)
Dom mjuka sidorna hos människor? Vänlighet, empati, omtänksamhet, humor... Betyder dom då inget för dessa ytliga människor? Utan - det är bara ditt yttre som spelar roll?

-Jag känner så för dessa (ffa) unga tjejer som verkligen innerst inne TROR - är ÖVERTYGADE - att man endast duger om man är snygg, smal, utmanande klädd och gärna låter lite blåst när man pratar... Vem ska visa dom den rätta vägen? Killen som utnyttjade dom igårkväll...? -Inte en chans!

Det är inte lätt att vara tonåring och livet runtomkring gör det sannerligen inte lättare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv