Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

lördag 14 maj 2011

Syra-attack...

Att attackera med syra har blivit "poppis" i vissa länder när kvinnor inte gör som män säger eller tycker. En vidrig hämnd som inte på något vis leder någonstans mer än till ett livslångt lidande för den drabbade kvinnan.
I Irak har nu en kvinna - som överfallits med syra av en man hon inte ville gifta sig med - fått en dom som innebär att hon får hämnas hans brott. Hon får hälla svavelsyra i hans ögon (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13026639.ab) när han ligger nerdrogad. Fem droppar i vardera öga.

Det är dock uppskjutet pga att Amnesty har protesterat. De har även bett den drabbade kvinnan att avstå från sin hämnd, men hon vill genomföra den.

Jag förstår henne fullt ut, öga för öga - tand för tand, det känns oftast som den enda rätta/rättvisa lösningen. Men, vad löser man då? När man sjunker till samma nivå som brottslingen? Ja, det lär bli ett kännbart straff för mannen för resten av hans liv. Men har man uppnått något...? Brotten i de länder som tillämpar öga för öga/ tand för tand -principen har inte låg brottslighet, eller ens noll-brottslighet. Länder som har dödsstraff har inte heller noll-brottslighet.

Detta är inget, i mina ögon, utvecklat land, men även s.k utvecklade länder har straff som inte står i proportion till det de gjort.

Det ultimata straffet anser jag vore att brotsslingen skulle på något vis fås att inse vad det var han/hon gjort och få leva med den insikten i resten av sitt liv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv