Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

lördag 14 maj 2011

Har varit på semester i en vecka...


HÄR var vi!!! Helt underbart ställe!!! Courtesy of min mamma! All inclusive!
Så nu är vissa delar av mig mer gris-skära än vita. Vissa delar är to m BRUNA! Om några dagar så blir hela jag lite sådär lagom jobbigt brun. (Liiite trist att höra det varit bra väder här hemma samtidigt då men jaja... Här hemma är ju inte ölen gratis.)


Byt ut juicen och tänk dig två öl istället - så närmar du dig sanningen. (Fast... Ölen var rätt trist, men hey... Gratis är gott!)

EN sak är lite trist, vi landade kl 03.00 inatt och nu är klockan 11.00 och jag har väl sovit en 4-5h totalt uppdelat på två pass. Dumma jag har dessutom fått för mig att jag ska iväg och JYMPA i eftermiddag! Det är ju melodifestivaljympa i grannstaden! Vilken idiot kom på det?! Kan man ju inte missa!!! Om man älskar jympa och älskar melodifestivalen...? Inte kan man missa det då?! Så vi får väl se vad som händer.

Tillbaka till resan!
HELT UNDERBAR som sagt! Vilka dagar vi haft! 1h regnade det på en hel vecka. Iofs blåste det halv/hel storm i några dagar, men då "fläktade" det ju bara skönt. Fritidsresor - vilka var dom vi åkte med är tydligen dom enda som har "äkta" All-inclusive för ALLT på hotellet var verkligen inkluderat!
Vi har dessutom en son som är jordnötsallergiker - på det där viset man helst inte vill att dom ska vara allergiska - svårighet att andas osv... Lite jobbigt. Så jag var jättenervös innan resan för hur detta skulle gå - hur går det med maten?! Fattar dom grejen liksom? Men - det var hur bra som helst. Innan varje måltid pratade vi med kocken, var ALDRIG några problem, den tjänstgörande kocken hjälpte jättegärna till och var noggrann med att vi förstod vad han kunde äta och inte. Så det kändes väldigt trygggt! Och glass till barnen var ju fritt (All inclusive) men den glassen kunde han ju inte äta. -Här fick han specialglass! (Supergod by the way!) INGA PROBLEM!
Cyprioterna har jag tidigare tyckt varit ett trevligt folk och det vidhåller jag. Ärliga, trevliga och serviceminded! Nu bodde vi på ett hotell á la väldigt hög standard, men även ute på staden så fick jag den uppfattningen. En av våra pojkar glömde ett svettband inne i en butik, det såg butiksägaren och sprang ut ur sin butik och stannade oss och gav oss bandet. (Skulle vilja se en svensk butiksägare göra samma sak...)

Lite reflektioner gällande turister... En del tappar ALLA hämningar verkligen! (Ps - jag är INTE någon van resenär, detta var första resan utomlands med barnen te x.)

Ta te x "Madam läderhud"... En dam i 60-års ålder som varje dag låg flera timmar i minimal bikini som låg och pressade för att bli - ja inte var det brunare för hon var redan kolbrun. Grejen här var dock att hon vred och vände på sig så solen kom åt på ALLA ställen och då menar jag ALLA(!!!) ställen. En del positioner såg väl, hm.... lite... underliga ut... Och kanske lite VÄL avslöjande?

"Pappa - var är mamma?" Varje gång något av barnen kom fram till pappan så var hans första kommentar. "-Men, var är mamma?" HAN gjorde aaaaldrig något med barnen - här var det också viktigare med den egna solbrännan, förutom att bära den osynliga tv'n konstant då....

"Barnen - mer vilda än tama!" Två norska flickor i 7-8(?)-årsåldern som fick härja PRECIS som dom själva ville. Vilket ofta innebar ren livsfara för döttrarna, plus en hel del frustration för resten av gästerna då deras döttrar var ÖVERALLT! Funderade ibland på om jag var fördomsfull, att det var pga att dom var flickor jag reagerade som jag gjorde, men nej, jag hade fått tuppjuck på dom även om dom varit pojkar!

"Familjen Solsidan!" Japp, även familjen solsidan var där - där "appearance" betyder ALLT! Strunt samma hur vi har det - bara folk TROR vi har det bra. En kommentar från den ena mamman där var (jag är västgöte): "Åh?! Det bor VÄSTGÖTAR på hotellet! Åh, jag är så glad att jag jobbat bort den!" Som i att hon är glad hon inte pratar västgötska längre. -Okej, det är inte en av Sveriges bästa dialekter precis, men... Sedan hör jag hennes make (eller manliga hälft iaf, jag vet inte - det kanske hör till hela grejen att man inte är gift?) - jo, jag hör HONOM prata! Då snackar gubben (28 år...? *s*) halländska! Är DET så mycket bättre då? Det är inte heller en av Sveriges bästa dialekter (förlåt mig hallänningar, men nej...)

Plus flera andra jag kommer på efterhand och kommer skriva om.

JO! En sak var rätt kul! Vi var på ett akvarium med barnen en dag (http://www.protarasaquarium.com/) för att hitta på nåt mer än bara bada och sola (varför liksom... -nåt fel på att BARA bada o sola...?) Hm, iaf. Så åkte vi taxi dit (lyxade till det lite - skilde c:a 55kr enkel resa mellan taxi och buss) och när vi väl kom fram så skulle vi betala inträde. Vi fick lite rabatt eftersom vi är totalt 5 pers. Jag lämnar fram mitt kort till personen i kassan och eftersom jag ska trycka min pin-kod och hålet i luckan är så litet att inte kortläsaren når igenom så får jag komma in i receptionen. Väl där så utbrister människan:
"-OH, WHAT A LOVELY PERFUME YOU'RE WEARING!!!" Typ helt i extas!
Till saken hör då att jag inte använder parfym, så situationen blev lite konstig här för mig... Okej, deo använder jag - men inte mer. Så konversationen efter det blev lite konstig. *asg* Jag skyllde på min deo.
På akvariet fanns även sjuttielva (kände så iaf) skolklasser med barn i 7-8-årsåldern (känns som ett genomgående tema på jobbiga ungar...?) som lärarna HELT släppt fritt! Detta innebar bland annat barn som samlade ihop singelstenar och kastade på krokodilerna (begåvningsreserv...? knappast!). Barn som spelade fotboll (MED en lärare) inne i djurparken! Barn som sprang över/i/på buskar/blommor. Barn som gick innanför avspärrningar och på olika andra vis försökte störa djuren. Allt detta skedde utanför själva akvariebiten där fiskarna var - utanför akvarierna hade dom en liten djurpark och där skedde allt detta.
När vi skulle ta glass hade dom satt LÅS på glassboxen - pga barnen...
Så framtiden för Cypern såg väl inte lovande ut precis....
För hur djuren hade det fick man blunda... Hade jag vetat det innan hade jag ALDRIG betalat för att gå in där!

Nåja, nu är vi iaf tre stycken vakna och klockan har hunnit bli 11.30. Snart frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv