Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

söndag 15 maj 2011

Medborgarplikten avklarad!

Och med det menar jag röstningen. I valet i höstas blev det fel i röstningen för oss i Västra Götaland - landstinget. Så vi har idag fått gå och välja igen. Efter en del funderande så blev det en blankröst för mig - minns inte vad jag tog i höstas faktiskt... Varför blank? -Varför då ens rösta? Jo, för en blankröst är ett sätt att dels utföra min plikt och min rätt som medborgare i Sverige och dels ett sätt att protestera mot de partier som finns. ALLA partier - utan undantag - lever i någon värld där vården ska ges DIREKT, utan att passera Gå! Det finns partier som lovar:

"Ambulansen ska komma inom 15 minuter!"
-Detta trots att människor bor längre än 15min från närmaste ambulansstation - hur har dom tänkt sig det?

"Du ska inte behöva vänta längre än en timme på akuten!"
-Nej, det behöver man inte idag heller - om det man söker för är A-K-U-T!!! (Din fundering på om det där märket på halsen är cancer - det är inget akut... Ryggen som har gjort ont i 2 månader - det blev inte heller plötsligt akut om smärtan är densamma.)

"Om du inte röstar på oss läggs vårdcentraler för 500 000 människor NER!"
-Jo, säkert... (Detta handlar om att moderaterna tolkat vänsterfalangen som att nedläggning av privata vårdcentraler leder till att 500' människor inte får vård på någon vårdcentral. -Det var inte den skarpaste kniven i lådan som jobbade den dagen den slogan togs fram...)

"Vill du ligga i en korridor och vårdas?"
Ska vi alla räcka upp en hand här och säga ja då...? Eller hur har dom egentligen tänkt här...? Oavsett vilket parti som lett i landstingen har man lagt ner vårdplatser. -Är folk friskare idag...? Inte mycket - vilket betyder att vårdplatserna som dom tar bort försvinner. Vad ska vi göra då...? Skjuta patienterna så får Fonus ta hand om dom istället? (Fonus bleve nog glada iofs....) Och skjut dom då så dom dör direkt annars blir akuten mer belastad. Kanske att patienten får sköta svepningen i kistan direkt? Lite "ready-to-go" stuket? Så blir allt rätt - både den kista man vill ha plus att man kan planera själva avskedet i kyrkan (el vart man nu vill ha sitt avsked) med rätt sånger osv...? Hur annonsen i tidningen ska se ut osv...? Kanske ingen dum idé när man vidareutvecklar den?
En av de man kan välja på i valet säger faktiskt "Jag tror på att införa någon form av vårdplatsgaranti." (Jo, du FÅR skratta.) Jag kanske är lite seg i huvudet... Men jag kan inte på något vis få in i huvudet HUR en garanti garanterar dig en vårdplats?

-Jo, fröken Jonsson, innan valet hade vi ingen plats till dig som du kan ligga på nu när du är sjuk. Men vet du?! NU, efter vi haft valet har vi sängen, varsegod och lägg sig ner.
-Men? Det finns ju varken rum eller säng där, vad menar du?
-Nu är fröken Jonsson lite bångstyrig tycker jag, lägg sig nu på sängen.
-Okej, men jag ser ingen säng.
-Joo, nu har vi en vårdplatsgaranti och det innebär att platser som förut inte fanns - dom FINNS nu! Visst är det bra fröken Jonsson?!
-Jo, jättebra, men det vore kanske bättre om sängen vore verklig och inte en imaginär säng?
-Ja, det hade varit en fördel, men nu är det såhär.


Sedan har vi ju självklart partiet som endast mässar "Svenskar" och "Skatter" - för det är deras politik...

Till sist anser jag också att landstinget bör läggas ner och ersättas med något som fungerar. Ett statligt organ som samordnar vården i Sverige. SÅ stort är inte vårat land att det inte skulle kunna fungera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv