Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

torsdag 5 maj 2011

Höjd alkoholskatt...

(-världens godaste öl!!!)

Man pratar om att höja alkoholskatten nu igen och röster höjs för att detta är fel!

Men...? Vad gör det...? Om nu alkoholskatten höjs? Om det blir dyrare att dricka alkoholhaltiga drycker?
-"Smugglingen kommer att öka!" skanderar en del.
Andra är arga för att man då inte kommer har RÅD att dricka alkohol!

Fast, jag fattar inte...? Detta handlar om alkoholhaltiga drycker - inte mat, värme, kläder - livets basala behov. Alkohol är inte ett av livets basala behov, det är en rusdryck. (Tro mig, jag vet - var bakis senast i fredags... -Hemskt va? Mamma till tre barn och bakis!) Har jag inte råd att köpa alkohol för att  det är för dyrt - köper jag det då...? Nope, då får jag vara utan - och det riktigt hemska är ju att - jag klarar mig alldeles utmärkt!
Att köpa smuggelsprit är precis lika vidrigt som att köpa droger.

Jag tycker om att ta ett glas vin till kvällen, men om nu vinet skulle bli så dyrt att jag inte har råd, då får jag väl dricka vatten då? Min kropp far inte riktigt illa av att inte få ett glas vin.

Det är ingen RÄTTIGHET att få dricka alkohol! Dessutom - OM man lyckades få bort alkohol helt och hållet ur samhället (tillsammans med droger liknande cannabis, heroin, kokain, LSD, osv...) så skulle våldsbrotten minska DRAMATISKT!!! Kanske to m försvinna i princip helt?! Men - detta är ett pris vi är beredda att betala - för RÄTTEN(?) att få dricka alkohol! Det är så man SKÄMS! Är inte det toppen av egoism egentligen? JAG måste få dricka alkohol - alltså accepterar jag att folk misshandlas/dödas pga alkohol. (Ja, jag vet att jag drar det hela in excess - men ni förstår min poäng.)


Tänk om folk klagade lika högljutt över de låga valröstsiffrorna som varit de senaste åren...? Men, nej just det - det handlar ju bara om vilka som styr över våra liv - vi tar en grogg till så glömmer vi det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv