Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

måndag 2 maj 2011

Bamse - barnvänlig... Allvarligt...?

Bamse ansågs när jag var liten (nä, inte 1800-talet, men däremot slutet av 70-talet, början av 80-talet) den enda barntidningen som var okej. Kalle Anka var ju en ren styggelse och kunde ICKE läsas för barnen för då skulle dom ju dras in i den ena hemskheten efter den andra...

Nu läser jag Bamse för mina barn och slås av vissa saker...

Bamses yngsta tös - Brumma...


Har hon alla hästar hemma, tomtar på loftet, inte skarpaste kniven i lådan...?
I flera avsnitt - nej alla avsnitt - jag läst där hon varit med känns det som att hon inte riktigt kan förstå vissa saker och hittar på egna underliga grejer. Jag får känslan av att hon inte riktigt är som det var tänkt? Hur tänkte dom där? Ska hon vara "lite efter" så får man väl vara öppen med det, eller...? Det kan väl vara en bra grej dock att ha med alla typer av människor?

Skalman...?

Vet ni? Han är en riktigt äkta MOBBARE!!! Ibland kräks jag på honom när jag ska läsa vad han säger till Lille Skutt! Jävla idiot! Maken till nedvärderande och nedlåtande kommentarer har jag aldrig sett maken till?! Sen så fort det hettar till lite ska han S-O-V-A....?! LATMASK kallar vi det! Iofs - äta vid bestämda tider är ju bra... Men det är väl det enda bra med honom... (Sen duger ju tydligen bara Teddy... -Mobbare....? Oh yes!)


Lille Skutt:


Ja... Denna lilla patetiska ursäkt till kanin som blir rädd så fort nån börjar prata med honom... (Ingen orsak att han ska bli mobbad dock - men en feg fjant.) På nåt sätt har han lyckats få till det med Nina Kanin och skapat en unge - Mini Hopp. EN unge förresten?! Kaniner får väl femtielva ungar per år typ...? Men iaf - han har lyckats producera en unge som lider av nån ADHD i KUBIK!!! Den ungen har inte några begränsningar alls!
Lite imponerad är jag dock att han lyckats få till det såpass att det blivit en unge! 

Brummelisa


Inte har jämlikheten kommit långt där inte! -Bryt dig loss Brummelisa! Du kan!!!
När Bamse helt hux flux åker iväg på sina resor så tar HON hand om ungarna - utan att ifrågasätta nånting alls. Och ska dom åka iväg nånstans - ja, då tar hon ledigt, eller om hon behöver hjälpa till så jobbar hon extra.... Bla, bla, bla, bla... PLUS att hon SJÄLVKLART håller hemmet fläckfritt! *kräks*

Bamse...


OMG?! Where do I begin?!?!
"Bamse är inte bara världens starkaste björn, han är också världens snällaste björn!"
-MY ASS han är snäll!!! Knäppa till busar så dom åker högst upp i granen - är det snällt? 
Och så fjantig! Om nån har gjort fel så sätt dit dem! Nejdå, då ska det fjantas in i absurdum och dom åker inte alls in i finkan... -Världsfrånvarande? Oh ja...


Åh, finns så mycket man kan skriva om Bamse som jag ifrågasätter, men nu får det vara bra för idag! 


1 kommentar:

  1. Brumma är utvecklingstörd vill jag skriva men så heter det säkert inte nu för tiden.
    Men det var flera klargörande avsnitt om det för 15 år sen (när jag läste den för min lillasyster).

    Det känns lite som att Bamse lever på gamla meriter. Vi 70-talister växte upp med den ursprungliga, bra versionen och köper den åt våra barn för att upptäcka att den inte alls är som förr.

    SvaraRadera

Bloggarkiv