Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

torsdag 26 maj 2011

Vi födde en h*n....

I AB kan man idag läsa om ett par som fått tre barn, http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article13083857.ab. De första barnen vet man är pojkar - Jazz och Kio, men de får välja helt och hållet själv kläder, leksaker, färger - allting själv, föräldrarna lägger sig inte i. Detta leder till många konflikter - inte bara konflikter föräldrarna får ta utan som också barnet får ta.

Nu har de fått ett barn till som föddes kring nyår. Det barnet har dom inte avslöjat könet på och folk runtomkring har jätteproblem med det enligt dom själva. Enligt dem själva betyder inte det vad man har mellan benen om man vill lära känna en person.

Jag är för genustänkande - kvinnor och män har ett lika värde. MEN! Att ta ifrån barnet dess kön är att ta ifrån barnet en del av dess identitet. Könet ÄR en del av identiteten, sedan kan man ifrågasätta väldigt starkt hur vi behandlar pojkar och flickor. En annan fråga är också - hur mycket belastning lägger man inte på barnet? Barnen råkar IDAG illa ut på lekplatser och får utstå mycket spott och spe. Är det värt att ens barn råkar illa ut för att man vill "make a point"?
Jag har medvetet valt bort rosa färger för mina pojkar när de börjat skolan - för deras skull. Själv har jag inga problem med det alls, de passar jättebra i rosa. MEN! Det finns föräldrar som lär sina barn att pojkar får inte ha rosa och jag vill inte att mina barn ska råka illa ut. Då är det en ganska enkel sak att medvetet välja bort rosa för dom. Så länge dom gått på dagis har dom gärna fått ha vad som helst, men när skolan börjar så är det nej och det skär i mig. Men det gör jag för att jag skyddar dom mot andra människors okunnighet och vilja att såra andra! (Bara häromdagen fick jag veta av en kollega att hennes dotter inte fick spela fotboll för det "passar inte" flickor...!!!)
Vi behöver jobba för att låta flickor/kvinnor och män/pojkar få slippa hamna i olika fack pga kön, men könet ÄR en del av ens identitet - vad det innebär måste barnet själv få upptäcka, men få upptäcka det som FLICKA eller POJKE - INTE som en "DET!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv