Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

tisdag 14 juni 2011

Vem är svensk...?

Ja, detta ska diskuteras på ett läger i sommar för ungdomar under 15 år, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13167274.ab. Förtydligande: ungdomar under 15 år med icke utländskt klingande namn! (Tänk vad jobbigt för föräldrarna som varit lite påhittiga med barnens namn? De kanske är ultranationalister - men bara för att de gett ungen nåt jättekonstigt namn (för att dom själva måste hävda sig?) så får inte ungen vara med?! *muahahahah!!!!*)

Det är svenskarnas parti som ska hålla i detta. Deras valaffisch är ju rätt skön...

("Om dina föräldrar är syskon"?! -Talar han utifrån egen erfarenhet...?)


Vem som är svensk ska diskuteras sista dagen på lägret. OJ vad jag skulle vilja vara med då!
Närifrån räknar dom? Från människans skapelse? Vi kommer alla, enligt forskarna, från djupaste Afrika - då finns det ju ingen svensk...? Sånt kan man ju hävda hur länge som helst! Räknar dom från Jesu födelse...? Och hur håller man då ordning på vilka som invandrat eller ej?
Eller räknar man HUDFÄRGEN?! Är det så enkelt kanske? Då måste man ju förbjuda solarier i Sverige, för om HUDFÄRGEN är det som räknas så kan man ju alltså byta ut sin svenskhet? Vi som blir bruna på sommaren är inte svenskar när september kommer?
Eller är det hur ögonen är formade? -Jag kisar väldigt ofta på sommaren när solen lyser - slutar jag då vara svensk?
Ögonfärgen? Är det endast blåögda som är godkända? För då slutar jag också vara svensk emellanåt när jag tar på mig gröna linser.
Hitler:



-hade ju en massa kriterier för den "Ariska rasen" - men här snackar vi ju svenskar... Så man kanske har tagit hans spec och justerat den enligt vad som är svenskt? (-Vad nu det är...?)

Det krävs ju inget större geni för att förstå att det inte finns något underlag för denna diskussionen...


Nej, jag ställer mig upp istället och sjunger våran nationalsång - för Sverige är ett underbart land att leva i, trots ultranationalisters försök att förstöra det! (Det är också en av sakerna jag älskar med Sverige - dom har rätt att uttrycka sig åsikt utan att bli hängda för det, nåja utan att bli hängda och hängda... Dom blir uthängda i tidningar och ifrågasatta osv - men det är också en del av charmen! :)

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. 
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna. 

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. 
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv