Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

fredag 17 juni 2011

"Hederskultur!

Satt här och läste mera om mordet på Abbas, http://gt.expressen.se/nyheter/1.2472221/dottern-vittnar-mot-familjen, och det slår mig ändå... Vilken MAKT kvinnorna har i dessa familjer?! Och den makten är man så rädd för så man tar till alla till buds stående medel för att slå ner.

Allting kretsar kring kvinnan i dessa familjer, även om dom anser sig som en matriarkalisk familj - dvs där pappan/männen bestämmer. Mycket tid går åt till att kontrollera kvinnan. Är det inte pappan så är det någon av sönerna. Finns det någon minsta misstanke om att kvinnan har gjort nåt hon inte ska, te. x. tittat åt en pojke (-visst är det hemskt - tittat åt en pojke?! man ryser...) så kan man antingen skälla ut henne, slå på henne lite eller mycket, ta valfritt tillhygge och slå henne. Råkar hon dö då så är de ju bara bra, för då skyddade man sin heder.
Vilken jävla heder?! Det enda man har gjort är återigen att bevisa vilken MAKT kvinnan har i dessa familjer! Männen är så förbannat fega och svaga att dom inte orkar stå för sig själva utan lämnar allting åt kvinnan. Inget mannen gör spelar roll - för han är ju man och får göra vad han vill.

I deras värld ska det ju vara mannen som är den starke! -Är man stark om hela ens "heder" står och faller med en annan person? Och om man anser att det är MANNEN som är den starke, är det då starkt att hela hans heder hänger på en KVINNA? Är inte det det slutgiltiga beviset på hur svar och ynklig den mannen är...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv