Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

söndag 19 juni 2011

Kropp och huvud hör ihop

Återigen slås jag av en tanke när jag läser en artikel på AB, http://www.aftonbladet.se/vikt/article13191161.ab, "Tänk träning inifrån och ut" är tanken. Artikeln ligger under Hälsa och därunder Vikt.

Varför, varför, varför ska alltid träning hålla ihop med vikt?! Det är precis lika viktigt för någon som är underviktig, normalviktig som överviktig att RÖRA på sig! Våra kroppar är gjorda för rörelse. Får inte kroppen röra på sig så mår den inte bra - oavsett om du är över-/normal- eller underviktig. Ja, det är än viktigare för en överviktig person att röra på sig, för man har blivit överviktig pga för mycket intag av energi och för lite uttag av energi. Men oavsett - om vi någonstans kan gå ifrån vikten när det gäller träning och inse att kroppen behöver RÖRA på sig för att må bra?!

Viktnedgång är en bieffekt för överviktiga om dom börjar röra på sig - men det är en bieffekt. Har du det som mål med din träning är du dömd att misslyckas. Hur kul är det att gå och träna - för jag är så fet... Du har redan där satt en mur som i 99% av fallen är omöjlig att klättra över!


(Denna muren är ganska så talande. Muren är hindret du måste klättra över,
taggtråden är din egna inställning.)

Varje rörelse du gör, oavsett om du jympar, springer, promenerar, cyklar så påminns du konstant om hur du ser ut - för enda anledningen till att du gör det du gör är för att du är fet! Och för att kunna göra någonting av ovanstående måste du röra på denna feta kropp - så du påminns hela tiden när du lyfter armen att "jaha, där kommer den där feta armen - nu måste jag ta i ÄN mer för att få bort den". -Kul... -Verkligen...

Om du istället ändrade din syn på varför du tränar till att jag ska gå och träna - för att det är så KUL?! Du hoppar, skuttar, springer, går, cyklar - för jädrar i min lilla låda vad det är kul! Och vad skönt det känns att få röra på kroppen! (INTE "den feta kroppen" utan "kroppen"!!!) Och vilken kropp vi har fått att använda? Vilka saker den klarar av! Och allt detta har DU fått tillgång till - en kropp att ha roligt med!


Vilken inställning tror du kommer göra att du fortsätter?
Jag måste träna för jag är så fet...
eller
Jag VILL träna för det är så KUL!!!


Yeah, I wonder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv