Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

torsdag 23 juni 2011

Socialt godkänt självmord...?

Ja, det finns faktiskt. Men det är ett långsamt självmord, men ändock - självmord.


För.... Inte finns det någon som idag inte vet vad rökning leder till? De som klarar sig till graven utan några symtom på rökningen är få - mycket få. Den där hostan du har som är så envis...? Hur ofta hör man inte rökare hosta? Själv är jag icke-rökare, jag hostar sällan. Den gången jag hade en riktigt jobbig hosta - hade jag lunginflammation...
Från 1177.se kan man läsa om rökning

Exempel på risker
Om man röker ett paket cigaretter om dagen och drar halsbloss, så löper man följande risker jämfört med icke-rökare:
  • 15 gånger större risk att få lungcancer
  • tio gånger större risk att få matstrupscancer
  • tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL
  • fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år
  • tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år
  • tre gånger större risk att få urinblåsecancer
  • tre gånger större risk att få slaganfall, stroke
  • tre till fyra gånger större risk att få tandlossning
  • tre gånger större risk för åldersblindhet, så kallad makuladegeneration.
Dessutom ökar risken för ett stort antal andra sjukdomar om man röker. Exempelvis ökar rökning risken för att utveckla alzheimer två till tre gånger enligt vissa undersökningar.

Detta är inga nyheter! Detta VET varenda rökare! -Varför fortsätter man då att utsätta sig för dessa risker? Missbruket är starkt och biverkningarna jobbiga - men ändå...? Varför fortsätter man? Och inte bara utsätter man sig själv för faror - man utsätter även sin omgivning för faror. Varför? Iofs - om man inte bryr sig om sin egen hälsa, varför bry sig om andras, så den argumentationen faller nog snabbt.

Men jag fattar ändå inte...? Varför, varför - VARFÖR fortsätta med något som: inte bara är dyrt utan faktiskt långsamt - tar livet av dig?!

(Och snälla rökare... Börja inte snacka om folk med parfym - för vet ni vad?! Vi icke-rökare störs av dom också! Och ofta, väldigt OFTA så står dom med en cigg i handen! Eller snacka om överviktiga - jag snackar nog om dom i min blogg och dom skadar inte sina närstående med sitt ätande - som rökare gör med sitt rökande.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv