Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

torsdag 23 juni 2011

Flaskmamma....



Ja, en sån var jag. Och vet ni - jag tycker det är riktigt hemskt och inte ALLS för barnets bästa - men det finns INGEN information att hämta om hur man flaskmatar ett barn! Amning finns i de mest varierande informationsformer, broschyrer, muntligt på förlossningen/BB, amningshjälpen via telefon... Men flaskmatning? Nej, den enda hjälp som finns är diverse forum där andra misslyckade mammor får dela med sig av sin kunskap. Ja, för misslyckad är man ju om man inte lyckas med det mest naturliga i världen, eller så kämpar man ju inte tillräckligt länge, eller ja - det är ju mammans fel att det inte lyckades iaf, nog kunde hon fått till det?

Men - för oss som ser lite nyktert på saken, så finns det mammor *sträcker upp en hand* som inte lyckas med det mest naturliga i hela världen - att amma och det trots att vi gråtit, blött och kämpat länge och väl. Som tur är finns då bröstmjölksersättning - annars hade jag haft tre döda barn - men då kanske amningsfanatikerna varit glada? För det är ju alternativet - döda barn, för inte fick mina barn nån mjölk från mina bröst. Den store började till och med tyna bort. Hade läkaren som då undersökte honom fått sin vilja igenom hade det nog inte slutat så jättebra. Men tack vare underbara barnmorskor fick han ersättning och strax därefter piggade han på sig!

Så någon dag tänker jag sätta mig och författa ihop lite tips som jag dels har fått under flaskmatning med tre barn och dels fått via olika forum. För någon hjälp behöver dessa mammor, misslyckade eller ej.

Åh, vet ni vad? Jag är verkligen FULLKOMLIGT misslyckad som mamma - för sista ungen är född med KEJSARSNITT!!! -Hemskt va?! Inte ens det klarade jag...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggarkiv