Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

onsdag 20 april 2011

"Negerslav..."

Det har debatterats högt och friskt om ordet "negerboll" ska anses vara kränkande eller ej. För min del så är det inte ett kränkande ord - MEN - jag kan förstå att människor med en mörkare hudfärg än mig själv kan uppfatta det kränkande. Så vad gör jag? Vidhåller jag min tjuriga inställning att "-när jag var liten sa vi aaaaalltid negerboll - så det får jag säga nu också!" -Nej, jag har faktiskt vuxit upp! Idag säger jag chokladboll - och vet ni? VARENDA GÅNG har jag lyckats få rätt! Helt fantastiskt!

Jo - iaf. Läser i dagens Expressen om en studentfest i Lund som urartat - well, there's something new...? -En studentfest gone bezerk....
Några ungdomar klädde under en studenfest ut sig till mörkhyade slavar och en mörkhyad kille tog illa upp (-go figure...?) Så vad gör ungdomarna som klädde ut sig...? Ber om ursäkt? Nejdå... Dom gör något mycket bättre! Dom sätter upp affischer:


och skriver "Vår negerslav är bortsprungen"

Är ordet neger inte kränkande i den meningen då menar ni? Och endast använt i ett kränkande syfte?

Det går inte att börja jämföra med "Finska pinnar", "Svenne", osv... Människor som tar upp det som argument för att försvara sin "rätt" (rätt att förnedra/kränka andra människor alltså) till att fortsätta säga n-boll bevisar bara då hur ihåliga deras argument är... Eller att man alltid gjort det och således alltid kommer fortsätta göra det. Mm - för allt som gjordes på 70-talet är ju det bästa. Eller om vi inte alls ska utveckla så "-Ugh, ugh!" på er mina medmänniskor! Vi stannar på stenåldern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar