Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

fredag 22 april 2011

Ambulansen som aldrig skickades...

Aftonbladet verkar verkligen ha kärat ner sig i historien om 23-åringen som avled hemma när han ingen ambulans fick. Sjuksköterskan som nekade honom är nu dödshotad och får polisbeskydd. Säkerligen får SOS-Alarm nu ta emot ett flertal samtal där folk endast ska spy galla över behandlingen av 23-åringen. Detta på bekostnad av allvarligt sjuka människor som NU behöver en ambulans.

Jag har privat (men även inom arbetet) behövt ringa efter ambulans. Som sjuksköterska kommer man lite längre när man behöver en ambulans, det är ganska givet då. Men även privat hade jag inga som helst problem att få ambulans - det blev prio 1 med en gång. (Minste killen fick en i princip anafylaktisk chock pga jordnötter - vi visste inte innan att han inte tålde det. Blåa läppar, svårt att andas.... Det blir prio 1...)

Så vart ligger problemet? Sparbeting? Jo, det är säkerligen ett av svaren - det har sparats in på antalet ambulanser till ett minimum - eller kanske strax under ett minimum.
Jag tror även svaret kan finnas i våran attityd mot ambulanser och akutsjukvård idag. Ambulans ringer du efter när det är fara för ditt liv, akuten besöker du när du är AKUT SJUK! (Halsfluss, öroninflammation osv är INTE AKUT!! Hög feber - pigg unge är heller INTE AKUT!!) Jag blir alltid lika förvånad de få gånger man varit på akuten och där springer barn omkring - barn vars föräldrar anser att dom MÅSTE besöka akuten för deras barn är sjukt! Ett barn som springer omkring kan mycket väl vara mycket sjukt - men det är inte AKUT SJUKT! Ett barn som är stilla, rör sig inte, dricker inte, kissar inte, svarar inte på tilltal - det SKA in till akuten!
Vi är så vana att få vård idag att vi söker akut för allt - även icke akut. Därför har vi timslånga köer på akuten. Därför tror jag missas också allvarligt sjuka patienter - de försvinner i mängden.

Vi är vana att få vård och vi är dessutom vana att vården ska fixa våran åkomma. En halsfluss te x = Penicillin! Öroninflammation (utan sprucken trumhinna) = Penicillin! Ont i kroppen, hög feber = Penicillin!
NEEEEEJ!!!!! Det finns inga vetenskapliga belägg att ge en normal halsfluss, normal öroninflammation, normal influensa Penicillin! Tvärtom - det enda som händer är att du slår ut en massa BRA bakterier i kroppen! Du hade tillfrisknat lika snabbt utan Penicillin! Nu har du istället ställt till det i din kropp... Plus dessutom bidragit till resistensproblemet vi har idag. Jag blir så trött på alla dessa: "Nu tänker jag ringa till Vårdcentralen och KRÄVA Penicillin!" -Ja, för DU har ju gått läkarlinjen....?!

SJÄLVKLART finns det tillfällen då Penicillin/Antibiotika MÅSTE ges! *himlar med ögonen* MEN - så mycket som vi skriver ut antibiotika idag så kommer det snart inte hjälpa mot de enklaste problemen.... Då kan vi stå där och KRÄVA Penicillin så mycket vi vill för ett glas vatten kommer hjälpa precis lika bra....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar