Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

tisdag 26 april 2011

Bötesbelopp, fortkörningar osv...

Läste på Aftonbladet nu att en MC-åkare ville undvika bli bötfälld för fortkörning, så när han såg polisen stannade han sin motorcykel, vände på fläcken och åkte därifrån direkt. I tydligen lite för hög fart, för lite senare så krachade han in i ett  betongfundament och är nu allvarligt skadad.
Var det intelligent...? Att undvika ett bötesbelopp på X-antal kronor och istället få hjärnskador och få men för livet? (Nej, kom inte och försök lura i mig att en MC-åkare som far in i ett betongfundament någonsin blir fullt återställd....)

Så jag blev lite fundersam på VAD han kan ha sparat in genom att undvika bötesbelopp och vad jag förstår så är 4.000kr bland det högsta man kan bli bötfälld för. Vilket KLIPP han gjorde! VA?! Iofs kostar ju ambulansen 300kr - så då sparade han ju 3.700kr. Sedan blir det ju en karensdag också för han är ju inte på jobbet imorgon (eller vad han nu gör) så där ryker säkert en tusenlapp till. 2.700kr. Sedan måste han ju betala sjukhuskostnaderna också. Säg att han ligger inne en månad, när jag låg inne sist har jag för mig det kostade 80kr/dag. Så 80kr á 30 dagar (vi tar en kort månad för att vara snälla) blir ju *tar fram kalkylatorn* 2.400kr - då har han sparat 300kr. Sen blir det väl en del mediciner och högkostnadsskyddet är väl 1.600kr och det lär ju ryka på en gång så då hamnar han på minus... -1300kr. Sedan är det ju mer än en karensdag, han får ju strax under 80% av lönen i sjukpenning... Hm, vi räknar snålt och säger att han förlorar en hundring om dagen - 3.000kr - för vi hoppas han är tillbaka efter en månad. Så då har han sparat in hela MINUS 4.300kr! Han har alltså gått BACK för att han inte tog böterna.

Det är det alltså värt i min extremt snabba uträkning - 4.300kr får du betala för att vända på fläcken! (Jaja, mänskligt lidande, yada-yada-yada....)


Men - då är det ju också intressant att titta närmare på bötesbeloppen och jag läser bland annat:
"Begagnat fel vägbana" - 800kr
BEGAGNAT fel vägbana?!?! Inte visste jag att polisen hade humor! Det låter ju som att man började köra på en splitter ny vägbana - men när man lämnade den - så var den BEGAGNAD! -Kanske tips att sälja den på blocket...?

"Överskridit spärrområde" - 1.500kr
-Det var dyrt...
Heldragen linje var lika dyrt det... -Men hur ser man på en omkörning när du går tillbaka i ditt körfält och då precis kör över den dragna linjen (alltså - den dragna linjen börjar typ, just, precis, där....?)

Åh?! Här är en jag ÄLSKAR:
"Utan giltigt skäl kört med överdrivet låg hastighet/ plötsligt bromsat/ på annat sätt hindrat andras förares körning" - 500kr
DEN skulle man kunna använda oftare! Idag har jag nog MINST 3 aspiranter! -Ska man te x behöva köra på ETTANS växel INNE i sta'n?!?! Hade fullt sjå att inte få motorn att dö! (Fast, det var jekla lågt bötesbelopp!!!)

"Ej hållit till höger/ lämnat betryggande avstånd i sidled vid möte" - 1.000kr
Japp - har jag också minst en aspirant till!

Jag börjar förstå att trafikpolisen har att göra!!!

Denna var intressant....:
"Ej saktat ner och givit buss, som givit tecken, möjlighet att lämna hållplats (enbart där högsta tillåtna hastighet är 50km/h eller lägre)" - 1.000kr
Hur ofta är det inte som bussen bara far rakt ut framför en UTAN att ge tecken...? När bussen ger tecken så lämnar iaf alltid jag företräde till bussen.

Denna var också intressant:
"Ej använt ljus/ ljudsignal för att förebygga/ avvärja fara" - 500kr
Intressant eftersom jag tillhör dem som gärna TUTAR när folk gör idiotiska saker. Det är alltså STRAFFBART att INTE TUTA då! *glädjedansar lite*

(Sen är det tydligen 500kr i böter om man tutar för länge - men då tar ju dom ut varandra... *s*)

"Onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter" - 1.000kr
Jag åkte bakom en liten Huyndai Getz när jag var på drive-in:en på McDonalds idag. I den bilen satt tre blonderade unga tjejer - föraren rökte och stack ut ciggen då och då - vilket medförde att jag fick in rök i MIN bil som var precis bakom. F*N att jag inte är polis!!!

"Brukat fordonståg trots att kortast tillåtna avstånd mellan axlarna underskridits" 1.200kr
-Say WHAT?!?! *fattar inget... - fordonståg...?*


Kanske skulle bli polis?! Kan jag göra nåt åt alla idioter jag hamnar bakom.

Och jaaa....?! Jag ÄR Guds gåva till bilkörningen om någon undrade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar