Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

måndag 18 april 2011

Anna Wahlgren...

Denna egenutnämnda EXPERT på barn och deras behov! Hon har själv nio barn - waow?! Det måste hon ju vara ensam om - verkligen?! NIO BARN! Ja, DÅ vet hon ju vad hon snackar om! -Nej, det vet hon inte... Hon kan SINA barn, det betvivlar jag inte ett ögonblick på, men BARN - nej, det finns inte någon som är expert på. För barn är individer! Individer på så sätt att dom ännu inte förstått HUR samhället tänkt sig att de ska fungera, hur de ska agera i olika situationer. Dom gör som dom vill, just nu - för såhär känner jag!

Tydligen så säger Experten Anna i dagens Aftonblad (http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12899981.ab) att om man skippar barnens tupplur så är det samma sak som att svälta dom! Vilken TUR
Hon säger:

" I själva verket får det precis motsatt effekt, barnen blir övertrötta och somnar ännu sämre. Det är som att inte ge barnen mat på hela dagen för att de ska äta mer på kvällen – det funkar inte.
– Sömn föder sömn, inte tvärtom."


Vilken TUR att vi har Anna som kan informera oss om alla dessa saker. Här gick jag omkring och trodde att alla barn var INDIVIDER?! *pfft* För att göra saken ännu bättre så kan man också läsa en lista på hur mycket sömn barn behöver (skönt att inte behöva tänka själv...): 



 0–6 mån: 16,5 timmar sömn per dygn.
 1–2 år: 13,5 timmar, varav max 1,5 timmar på dagen.
 2–3 år: 13 timmar, varav cirka 1,5 timme på dagen.
 3–4 år: 13 timmar, varav 45 minuter på dagen.
 4–5 år: 12 timmar. I den här åldern kan det vara aktuellt att plocka bort dagssömnen.

Så har du ett barn som sover MER eller MINDRE än detta så har ditt barn FEL! -För det har Experten Anna sagt! Jag har tre barn som har fel tror jag... Ah?! Amningen! Där har vi den IGEN! Dom ÄR ju inte ammade!!! Hon får ta och lägga upp en lista på hur mycket sömn icke ammade barn behöver kanske?

För det KAN väl ändå inte.... nej, så kan det inte vara... -att, jag menar... att... barn... typ... är individer...? Att alla är unika, alla har sitt egna behov av sömn? Kanske var det därför som mellis och stora killen (som det skiljer 13 mån på) slutade samtidigt att sova på dagis? Stora killen har STORT sömnbehov, mellis typ noll... *smäller mig själv på fingrarna* FY så jag skriver! Nu går jag utanför listan! Listan ja?! När barnen blir större - hur mycket behöver dom sova då?! Hjälp!!! Det står ju inte! MAMMA - VAD SKA JAG GÖRA NU DÅ?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar