Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

söndag 14 augusti 2011

Michelle Bachman vann ett provval i USA.


Något slags provval har hållits i Iowa i USA för presidentkandidater för republikanerna.
På DN kan man läsa:

Michele Bachmann vann provvalet med 28,5 procent av rösterna, tätt följd av kongressledamoten Ron Paul från Texas. Tim Pawlenty, före detta guvernör i Minnesota, slutade trea.

Provvalet i Iowa har fått kritik för att gynna de kandidater som har mest pengar. För 30 dollar kan de köpa biljetter till sina supportrar, i förhoppning om att supportrarna ska rösta på den kandidat som bjudit dem.

Enligt Reuters hade Bachmann köpt 4.000 biljetter inför jippot. Hon fick sammanlagt 4.823 röster.

Michele Bachmann är 55 år, Minnesota-senator och är den högerkonservativa Tea Party-rörelsens favoritkandidat till presidentposten.



Hon fick sammanlags 4.823 röster...? Hm, sist jag kollade så hade USA rätt många fler invånare än så - så hur det ens ska kunna vara en "hint" om hur det ligger till kan jag inte riktigt hänga med på... 

Enligt wikipedia så har USA 308 miljoner invånare. Och 4.823 personer i Iowa tycker hon ska vara republikanernas representant. Okej, alla i USA hade inte chansen att rösa - men nästan 5' pers jämfört med 308 MILJONER människor...? Det är ju bara en fis i havet! Knappt det! 5' pers?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar