Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

torsdag 4 augusti 2011

Flickan som slängdes av tåget...

Ja - DÄR har vi en historia att fundera över... Speciellt facket - deras inställning.

Kort:
En 11-årig flicka blev avslängd av tåget för att hon inte hade biljett med sig. (Den hade hennes äldre syster som för tillfället var någon annanstans i tåget.) Pga. språkförbistring (idioti säger jag då, men iaf) så bestämmer sig konduktören att såhär kan vi inte har det och låter helt sonika flickan få stanna kvar på perrongen själv, ensam.
Om detta kan man läsa i bland annat Expressen.

-Kumla tågstation där flickan blev avslängd...


Det som gör mig lite förbryllad, konfunderad och faktiskt lite upprörd är fackets inställning... För konduktören gjorde inget fel. Som skyddsombudet så fint klarlägger:

"-Jag tror att den här personen som har gjort det här har gjort en bedömning. Och då när man gör den bedömningen är det rätt bedömning. Sedan i efterhand kan man kanske kritisera. Men i det här läget som hon var i då har hon gjort rätt bedömning. Hon har gjort bedömningen att flickan är äldre än elva år."

Det ska jag börja använda i jobbet tror jag och sedan skylla på att - jag gjorde ju faktiskt en bedömning och när bedömningen gjordes var bedömningen korrekt!
För nog måste man tolka hans uttalande om som att - så länge du gör en bedömning, så är bedömningen korrekt! Det är när du INTE gör en bedömning utan bara far fram som du gör fel...

Jag tror han har en sån där almanacka med dagens ord och dagens ord var just: "BEDÖMNING"....


Hela historien är ofantligt tragisk och det hade kunnat gå riktigt, riktigt illa för flickan... Så många människor har otäcka intressen av flickor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar