Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

onsdag 31 augusti 2011

Har egentligen inget att skriva om...

Men, ibland (oftast?) har jag inte heller ha nåt att prata om - har det någonsin stoppat mig...? -Nä, inte direkt...
Så varför låta det faktum att jag inget har att prata om stoppa mig?

Jag hade en person i telefonen idag, 22 minuter pratade vi i! Hon hade, egentligen, ingenting att säga - men det stoppade henne inte. Hur hon fick till meningarna förstår jag inte... Hon hade dock verkligen tomtar på loftet... Och dom partajade - rejält!

Ja, det kan man ju prata om - saker man råkar ut för när man sitter i en telefonkundtjänst!

Fick utskällning idag av en person som behövs uppsöka vård i Turkiet (har iofs haft många såna, men iaf) och nu hade personen upptäckt att den ingen ersättning får från Försäkringskassan. (Sverige har inga avtal med Turkiet om akut sjukvård - det är privata försäkringar som gäller.) Och detta var självklart fruktansvärt! Personen hade minsann betalat skatt HELA sitt liv (hm, inte många bebisar som betalar skatt - men tydligen denna då....) Och nu kunde den inte ALLS förstå att Sverige bara lämnar sina medborgare i sticket?! Sverige bara lämnar sina medborgare liggandes i olika länder!
Såna människor förstår jag mig inte på... Det egna ansvaret existerar inte... ALLTING ska svenska staten stå för.

Info: Ambulansflyg hem står inte Försäkringskassan för - det är privata försäkringar som gäller! Kolla upp ditt skydd - INNAN du åker utomlands!

Eller personer som skäller på oss för att vi inte sagt till i TID att dom inte fyllt i sin försäkran för aktivitetsstöd rätt! (Man ska begära ersättningen via en blankett och det krävs en examen i raketforskning kan man tro ibland för att fylla i den rätt...) Och då känner jag - är det VÅRAT ansvar att se till att en person fyller i sin försäkran rätt....? Nej, det tror jag inte. Däremot kan man gärna ringa oss och kontrollera efter man skickat in den att den ÄR rätt ifylld. Men att lägga över ansvaret på OSS för att säga till i tid om den är rätt eller ej... Näpp! (Det tar 14 dgr från det att begäran om utbetalning av aktivitetsstöd kommer in till oss som utbetalningen görs - vilket då kan innebära att den försenas om blanketten är fel ifylld.)
Saker som kan vara fel är tex:
Personen har inte skrivit under blanketten - detta fattar inte jag... Om det står att man ska skriva under den?! Borde man då inte göra det? Det är inte den första blanketten man ska skriva under med sitt namn - det gäller i princip ALLTING! -Som sagt, raketforskare...
Sedan förstår inte folk att det är tre myndigheter inblandade - Arbetsförmedlingen, A-kassorna och Försäkringskassan. Det MINST två myndigheter för mycket! Saker som Af har ansvar för skäller dom på oss för... *suckar djuuupt*
Dock är detta ibland människor som HAR det svårt och har en anledning till att de inte får något jobb, vilket man ibland kan glömma...
Det värsta jag vet, när det gör riktigt ont i en, är när en person går från Arbetslivsintroduktion till Aktivitetsstöd. Då går man från förskottsbetalt till att få betalt i efterhand. Vilket innebär att det blir ett GLAPP i utbetalning på ungefär en månad - under en hel månad får du alltså inga pengar. Hyran kommer ju dock som vanligt, mat ska betalas, osv... Jag blir så in i helvete förbannad när man får dessa personer och dom undrar varför dom inga pengar får och man måste förklara reglerna för dom. Detta är Arbetsförmedlingens sak att informera om!!! Det är DOM som beslutar om vilken aktivitet personen ska ha! Det är DOM som träffar människan! Men nejdå, då är dom så jävla fega att dom inget säger utan låter personen får stå där utan pengar! (Nu har man dock gjort ett system så att det ska underlätta lite - men om personen får reda på detta lite tidigare HAR den en chans att kanske lägga undan lite, lite, lite pengar - eller är iaf förberedd!) -Tror ni jag är förbannad på Af?!?! -TYP!!!!
Det gör också ont i mig när en person frågar hur mycket pengar dom får i ersättning och man säger nånting typ 5.120 kr och dom blir jätteglada - så hör man barn i bakgrunden... Man överlever inte på 5.120 kr / mån, speciellt inte med barn... Då önskar jag att jag hade haft en stor säck med pengar som jag bara kunde delat ut till dom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar