Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

tisdag 23 augusti 2011

I en annons i AB

så kan man läsa om det här viktiga med att dricka ordentligt när man tränar. MEN!!! Så kommer man till följande mening:

"Ofta dricker vi för lite. Törst är inget mått på hur mycket vätska vi behöver. Vi måste träna att dricka medvetet och det gör ingen skada om vi dricker för mycket. Överskottet försvinner med urinen, skriver Runner's World."
http://www.aftonbladet.se/kampanj/powerade/article13507834.ab




Eh...? Jo, törst är ett mycket tydligt symtom på att vi behöver dricka, det ÄR liksom där för att kroppen ska dricka när den behöver vätska. Däremot kanske man ska påtala att man behöver vätska snabbare än vad törsten ger sig tillkänna om man tränar hårt. Under ett vanligt jympapass finns det dock ingen anledning till att dricka - för att behålla vätskebalansen. Överstiger inte passet 60 minuter behöver du inte fylla på vätskedepån. Sedan att det KÄNNS väldigt skönt att fylla på med lite vatten är en annan sak och då ska man göra det.

Men ffa så reagerar jag på att "det gör ingen skada om vi dricker för mycket" - för det GER skada - du kan till och med DÖ om du dricker för mycket! Du rubbar kroppens saltbalans såpass mycket att du avlider till slut om du dricker för mycket. Så JO - det GÖR skada om du dricker för mycket.

Ord att ta med sig är bland annat:
Sunt förnuft
Lagom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar