Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

fredag 12 augusti 2011

Allergi...

I tisdags så skjutsade jag alla tre barnen till deras mormor och morfar i Läjet, det ligger strax utanför Varberg.
På vägen dit bestämde vi oss för att fika på IKEA, Kållered. Så det gjorde vi.
Inne i restaurangen så var det fika både högt och lågt, men eftersom den minste av dom alla, mini-me, har allvarlig jordnötsallergi så ville jag veta vad han kunde äta. Dvs, vad som INTE innehöll jordnötter... Detta var ett jättestort problem. Personalen blev som yra höns. Men till slut kom dom på att vaniljbulle - DET innehöll inga jordnötter. Så då bad jag dom att ta upp två vaniljbullar ur en påse (storebror tycker om dom också). Kan kanske tyckas lite väl kinkigt att be dom ta upp nya bullar ur påsen, men ligger bullen intill en annan bulle som innehåller jordnötter så KAN det bli en reaktion.
Det var dock inga problem att hämta upp två bullar ur en ny påse så det var bra.

Men, jag kan bli lite trött på attityden "Jag TROR inte det innehåller några nötter, så det går NOG bra."
Det hjälper liksom inte att TRO att det inte innehåller några nötter - dom måste VETA!



Ibland kan jag dock känna att jag är lite överkänslig med sonens allergi. Så fort vi ska iväg på minsta lilla så tar vi med hans lilla Anapen (den är en spruta med adrenalin som man snabbt kan injicera om han får en allergisk reaktion). Och ibland kan jag känna - vi ska ju bara handla, vad kan hända, eller liknande...


På kvällen efter att jag lämnat av dom hos deras mormor och morfar i Läjet så får jag dock bevis på att jag - tyvärr!!! - inte är överkänslig. (Jag hade åkt hem igen.)
Sonen har fått i sig cashewnötter via en köttfärssås hans mormor har gjort (vi har tidigare inte gett honom cashewnötter, men har inte haft anledning att inte avstå från det, utan vi har helt enkelt inte gett honom det för påsarna med cashewnötterna har alltid innehållit "spår av jordnötter". Hans mormor hade pesto i köttfärssåsen). Av dessa "spår av cashewnötter" får han en fullt ut anafylaktiskt chock.
Så hans mormor ringer oss på kvällen - från sjukhuset - dit de fått åka med honom för att få hjälp - för att berätta vad som hänt. Jag sätter mig i bilen direkt och åker ner till Halmstad, en resa som tog ungefär 3h.
Väl framme har sonen kommit upp på en avdelning och sover väldigt djupt - helt slut efter vad han varit med om. Överläppen var fortfarande lite svullen, annars hade allting annat lagt sig.
Från hans mormor får jag veta att när de kom in på sjukhuset i Varberg (ligger närmast Läjet) så hade hon gått fram till receptionen och sagt att mini-me fått i sig nötter och han tål inte det. Direkt hade personen bakom luckan visat in dom till akuten och där fick de hjälp direkt. Nål sattes (efter 4-5 försök), adrenalin gavs, syrgas gavs, vätska pumpades in, betapred, tavegyl, luftrörsvidgande... När han hade stabiliserats så beställdes ambulanstransport till Halmstads sjukhus som har en barnmedicinsk avdelning. Så därför åkte jag till Halmstad.

Så nu känner jag mig inte överkänslig något mer - men ledsen och önskar att han istället hade haft det som sin far - han är allergisk mot tusen olika saker, men ingen direkt allvarlig. Mini-me har (numera) två ämnen han inte tål och båda kan ta livet av honom... Detta är ingen allergi att leka med - så att "TRO" att det inte innehåller jordnötter kan ta livet av en människa!


Jag hatar verkligen allergier...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar