Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

söndag 14 augusti 2011

Detta med sär skrivning...

Var för har det blivit ett problem egentligen? Är det för att vi i dag inte lär oss rätt? Eller litar vi för mycket på rätt stavnings program? Även om rätt stavnings programmen säger åt oss att vis sa ord blir fel stavade - borde man inte reagera själv?

Typ exemplet är ju en sjuk sköterska. -Är sköterskan sjuk?

Det räcker ju att läsa igenom det man har skrivit för att upp täcka att det man skrivit blir fel. Syftningarna blir helt uppåt väggarna.

Bland det värsta, tycker jag, är när man får hem lappar från skolan där det både är fel stavat och sär skrivet. Hur ska då våra barn lära sig att vissa ord hör i hop och inte skall vara i sär? Alla är inte dyslektiker. För dyslektiker accepterar jag både fel stavning och sär skrivning, dom spelar i en helt annan liga. Men för oss som inte är dyslektiker? Lat het? O kunskap? O intresse?

Läste precis ett inlägg på facebook där jag på grund av sär skrivning inte förstår vad personen menar. Var det bra...? -Näe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar