Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

lördag 2 juli 2011

Rättsstat...?

Hm, ja ibland undrar jag om folk i detta landet vill leva i ett land där lagar och regler styr, eller om vi ska köra som i Grekland? Vi kör enligt det vi själva vill, tycker, tänker och betalar för?



Orsaken till att jag undrar är eftersom jag jobbar på Försäkringskassan. Och ofta, mycket ofta är det folk som anser att vi istället ska gå efter vårat eget samvete - vi ska "böja" på reglerna eller helt enkelt förkasta de lagar som finns - för att folk ska få pengar. Och visst, jag kan ibland hålla med om att de lagar och regler som finns kring vissa ersättningar är högst diskutabla. Sjukförsäkringen är ju ett lysande exempel på när en lag inte fungerar som tänkt. Men...? Ska vi då ignorera lagarna - för vi tycker inte om dom? Och istället följa vårat eget huvud?
-"Nej, jag tycker synd om NN, h*n verkar ha det svårt, så jag betalar ut och bestämmer att NN har rätt till ersättning iaf".
Vad händer då med rättsstaten? Ska vi släppa på lagar och regler så får vi ju göra det fullt ut? För vem ska annars bestämma VART vi ska släppa på lagar och regler och vart vi INTE ska göra det?
Konsekvensen av att släppa på lagar och regler blir enorm!

-Nej, konstapeln, jag tyckte vägen var så fin och torr så jag tyckte att 110km/h på denna 50km/h väg var befogad! 

-Nej, konstapeln, jag har inte en 47" platt-tv hemma hos mig så jag tycker att jag i detta fall fick gå in till grannen och ta en! 

-Denna månaden har jag inte lust att betala någon skatt, så jag struntar helt enkelt i det!

-Jag har glömt att ansöka om pass inför denna resan, men jag tycker inte att jag ska behöva det så jag åker utan.

-Jag vill sätta upp mitt hus på grannens tomt, så då gör jag det nu - för dom har så fin utsikt.

-Jag tycker att det är roligare att köra på vänster sida av vägen, så då gör jag det nu.

-Jag tycker att jag har mycket mer ont än min granne, så jag ska få sjukpenning men inte h*n.

Man kan hålla på in i det oändliga med olika jämförelser. Lagar och regler är till för att få en rättsstat - alla lagar är inte roliga eller ens logiska. Men dom måste följas. Och hur skulle det se ut om en myndighet började agera fullständigt efter eget huvud? Gå istället på dom som stiftar lagarna, det hjälper inte att ni skäller på handläggarna.

(Sedan är jag också fullt medveten om att det finns fall som man kan diskutera varför en handläggare har beslutat åt ett eller annat håll. Oftast inte dom som är i tidningarna, för dom finns det en solklar anledning till varför dom inte får ersättning - för det är ju oftast dom som kommer fram. Inte att, vad är det, 97% av alla sjukpenningfall får godkänt...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar