Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

fredag 15 juli 2011

Lycklig barndom = köpstarka föräldrar?

Sen när blev en lycklig barndom synonym med köpstarka föräldrar...? Dvs föräldrar som har pengarna att betala för en vintersemester - gärna typ Österrike eller någon annanstans, Åre är väl okej om man har budgetföräldrar, men nja...Sedan ska man självklart åka på sommarsemester, 14 dagar i Thailand eller liknande, södra Europa är ju budgetföräldrar...
Kläder kommer från minst Polarn & Pyret, inte för att dom gör bäst kläder utan för att det står POLARN & PYRET på kläderna.
Leksaker har barnen i mängder, gärna en Wii, en PS3, en DS, speldator, XBOX360, osv, osv... Självfallet ALLA de nyaste spelen - till alla konsoler. Lego har dom allt som finns, Playmobil det också.

Gör detta en lycklig barndom? Ja, det kan det mycket väl göra - men är det en garanti för att barnet har en lycklig barndom?
Om man ställer frågan - räcker det med ENDAST detta för att få en lycklig barndom? Så blir svaret tveklöst NEJ!

För jag tror fullt och fast på att utan kärlek och omsorg så får inte barnet en lycklig barndom.

Tvärtom då? Om barnet inte får åka på en vintersemester, ingen sommarsemester, inte gå i kläder från Polarn & Pyret, inte får alla leksaker han eller hon pekar på, inte har alla spelkonsoler (eller ens EN) utan endast kärlek och omsorg från sina föräldrar (eller om föräldern är ensamstående, endast mamma eller pappa) - kan det DÅ få en lycklig barndom? Jag tvekar tyvärr på svaret här... Varför gör jag det? Jo, för i en perfekt värld, där ingen ser ner på någon annan skulle det fungera - men i våran värld där saker/ting är bevis på framgång, så fungerar det inte rakt igenom. Men jag tror däremot att barnet som får alla sakerna förutom kärlek och omsorg mår sämre än barnet som inte får sakerna, men däremot obegränsat med kärlek och omsorg. För i långa loppet vinner kärlek och omsorg.

Det finns en dikt:

Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
Ett barn som hånas - lär sig blyghet
Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete

Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar