Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

onsdag 13 mars 2013

Nätet och barn...

"Nätmobbningen" har precis tagit sitt ultimata offer - en ung flicka valde att ta sitt liv pga saker hon utsattes för på nätet.

Det får mig att fundera - vad gör skolorna åt detta? 
Har man någon form av undervisning om vad nätet är, vilka förhållningsregler som gäller - NÅGOT?

Vad gör FÖRÄLDRARNA åt detta? 
-Otaliga är de föräldrar som efter sitt/sina barns tjat ger efter och låter dem registrera Facebook-konto, Instagram-konto plus på alla andra community som finns på nätet idag. När de skaffar dessa konton åt barnen - går de då igenom vad nätet ÄR? Verkligen ÄR?! Hur man uppför sig på nätet? Vad man gör om man råkar ut för något?
Och om det är små barn det handlar om - kollar man upp vad de gör på nätet? Vad ANDRA gör mot dem på nätet?

Precis som livet i övrigt är inte alltid nätet en snäll plats! Det finns människor som vill dig illa, som till och med tycker om att göra dig illa - ska vi lämna över det ansvaret till våra barn? Att avgöra vad som är okej och vad som inte är okej på nätet?

Kanske bättre att skaffa konton till barnen, stoppa huvudet i sanden och sedan skylla på "nätmobbningen"?


Jag lever MED nätet dagligen, det är en del av mitt liv numera och nej, jag tänker vare sig sluta med det eller be om ursäkt för det för det ger mig mycket tillbaka. Här har jag nära kontakt med människor varje dag som ger mig energi. Ja, det låter konstigt för många, men man kan ha nära relationer via nätet. Jag är samtidigt fullkomligt medveten om att nätet har sina baksidor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar