Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

onsdag 27 mars 2013

Idioter...

Kommer i många olika kläder och positioner.

Senast i raden är "Jack Dalrymple" som har inskränkt kvinnors rätt till abort i North Dakota (-ni vet i USA - land of the "free"...) Nu har jag i ärlighetens namn endast läst Expressens version av det hela, som kan läsas här:
http://www.expressen.se/nyheter/han-infor-usas-tuffaste-abortlagar/
-Enligt vad man kan läsa är abort i princip förbjudet efter att man kan se fostrets hjärta slå, vilket skapas väldigt tidigt i graviditeten, från v.6 någonstans.

Först min egen ståndpunkt: -PERSONLIGEN är abort helt otänkbart, jag kan inte överhuvudtaget tänka mig att genomföra det, det existerar inte ens. MEN - det är min PERSONLIGA åsikt, den gäller MIG!
Sedan anser jag att vi inte ska ha så fria regler som vi har idag, fri abort fram till v.18 är inte okej enligt mig. v.12 - helt ok, men 18 är att gå för långt. Aborter som sker efter v.18 är ytterst sällan av annan orsak än att fostret är i prinip livsodugligt utanför livmodern (det kan sakna hjärta, hjärna, tarmar osv - svårt skadat.) Orsaken att jag känner så starkt är att jag själv tydligt känt fladder från fostret från omkring v.13.

MEN! Att inskränka rätten till abort är att inskränka kvinnors rättigheter. Sedan när har MÄNNEN blivit tvingade att ta hand om fostret som DE TILLSAMMANS MED KVINNAN (ni vet - blommor och bin) skapat?!?! Nej, det är KVINNAN som ENSAM måste bära, föda och uppfostra barnet - ensam. För mannen har självklart fortsatt sitt liv som om inget hänt. I Sverige kanske han måste betala en symbolisk summa, men inte mycket mer...
I North Dakota kan t.om en pappa till en dotter våldta henne och på så vis skapa ännu fler barn - dottern får inte ta bort barnet.

Detta är så fel så jag vet inte vart jag ska börja ens...

Jag tror det räcker så. Det är fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar