Om mig

Mamma till tre pojkar, gift sedan några år tillbaka. Arbetar som handläggare. Bor i en liten sovande svensk stad där jag nu börjat, mycket smått, jobba som politiker. Ägnar en stor del av fritiden till träning då jag också leder egna pass inom Friskis & Svettis.
Jo, just det - en sak till. Jag har ibland ganska starka åsikter och står för dom! (Men ändrar gärna åsikt om du kan övertyga mig med fakta. :)

tisdag 9 april 2013

Träningshysteri?

Råder det träningshysteri...? -JA, det gör det - definitivt!
Är det bra med träningshysteri...? NEJ, definitivt inte!

Detta har pågått ett längre tag och är väldigt tröttsamt...

Nu tillhör jag inte "soffpotatisarna" utan jag tillhör de som många nog skulle kalla för "träningsnarkoman". En vanlig träningsvecka kan för mig se ut som följer:
Måndag - IntervallFlex
Tisdag - Vila
Onsdag - Leder Core
Torsdag - SkivstångIntervall
Fredag - Leder Medeljympa
Lördag - Vila
Söndag - SpinIntervall

Jag tycker det är en helt ok träningsdos, men som sagt - många skulle nog säga "träningsnarkoman".
Till saken hör också att jag är gift och har tre pojkar på 6, 9 och 10 år, plus att vi har ett hus.

Och till och med JAG är trött på träningshysterin! Om folk vill träna - så låt dom göra det då - men tvinga dom inte! Vill man inte röra på sig - med alla de hälsoproblem som det medför - så låt dom sitta i soffan och se på "Bonde söker fru", "Kändishoppet" och så vidare...?! Men tryck inte ner i halsen på dom att man MÅSTE träna - för ett tvång blir aldrig något bra, det blir aldrig något man kommer fortsätta med. VILL man träna för att det är KUL - så kommer man att fortsätta.

Något som också stör mig är alla dessa "Så blir du smal med dessa 3 övningar" - aldrig är det speciellt många övningar och alltid är det med en ung kvinna som nog inte har tränat speciellt mycket - men hon är SMAL och vacker! -Men hallå eller...? Och varför måste alltid målet vara att man ska bli SMAL?! -Är man smal är man lycklig! -Vilket per automatik då betyder att ALLA smala personer är lyckliga. Tror jag på det? -Nä, inte för en sekund, jag tror smala personer har precis samma problem som alla andra.

Vi har ALLA ett eget ansvar för våra liv! Ja, du kan välja att skylla ifrån dig för att slippa ta ansvaret - men till syvende och sist är det DU som väljer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar